We keken gemiddeld vier minuten per dag langer tv

Volgens een studie van het media-agentschap Zenith Optimedia keken we dit jaar gemiddeld vier minuten per dag langer tv dan vorig jaar. In 2006 zaten we dagelijks 165 minuten voor het scherm, nu 169 minuten.

bsouffreau

BR>

Op de Reyerslaan mag een glas worden gedronken. Ondanks herstructureringen en besparingen is de openbare omroep de grote winnaar. Het marktaandeel van de drie VRT-zenders samen klom van 38,3 % in 2006 naar 39,5 % nu. Marktleider Eén zette zijn groei verder: van 28,7 naar 30,1 %. De sterkste maand was juli met een marktaandeel van 34 %, onder meer te danken aan de turbulente Tour. Canvas had een zwak najaar, maar klom toch van 8,2 naar 9,2 %. Ketnet boerde achteruit: van 11,2 naar 9,6 %. De concurrentie van onder meer Nickelodeon (nu 1,8 %) wordt voelbaar.

De VMMa moest inleveren: van 28 naar 26,6 %. VTM zakte licht, van 21,3 naar 20,7 %, maar wist zijn profiel te verjongen met een betere score in de leeftijdscategorie tot 35 jaar. Kanaaltwee ging van 6,7 naar 5,9 %. Er wordt een herlancering aangekondigd voor 2008.

Ook SBS verloor: VT4 van 7 naar 6,3 %, VIJFtv van 4,2 naar 4,1 %, samen van 11,2 naar 10,4 %. Voor VT4, net als bij Kanaaltwee, heeft dat te maken met het WK-voetbal dat vorig jaar de cijfers opsmukte. VT4 bleef stabiel in primetime, maar moest bij de 55-plussers marktaandeel afgeven. VIJFtv had een goed voorjaar, maar gaf zijn winst in het najaar weer uit handen.

De kleinste commerciële zender, Vitaya, zette zijn gestage groei verder: van 2,9 naar 3,4 %. Verhoudingsgewijs is Vitaya zelfs de sterkste stijger: +17 %.

JV