VRM geeft VRT boete wegens inbreuk reclameregels in "Sportweekend"

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 2.500 euro opgelegd wegens een inbreuk op de reclameregelgeving in het verslag over het BK Wielrennen in "Sportweekend".

Belga

De regulator stelde vast dat tijdens een interview de VRT-journalist voor de bus van de wielerploeg Discovery Channel staat, met het woord "Discovery" duidelijk zichtbaar in beeld.

Tijdens "Sportweekend" van 1 juli was er een verslag van het BK Wielrennen in Ronse. Na de verslaggeving was er een live interventie door een journalist met nabeschouwingen over de wedstrijd en een live interview met winnaar Stijn Devolder. De VRM stelde vast dat tijdens de eerste rechtstreekse interventie de journalist voor de bus van Discovery Channel stond, met het woord "Discovery" duidelijk zichtbaar in grote letters op de zijkant van de bus. De VRM stelde ook vast dat aan de rechterkant een wagen met het logo van Discovery in beeld kwam.

Het mediadecreet legt volgens de VRM uitdrukkelijk op dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen reclame en de programma's. Programma's mogen geen reclame, in welke vorm ook, bevatten tenzij die niet te vermijden is.

De regulator ziet het belang in van een live interview voor een kwaliteitsvolle verslaggeving en erkent dat na afloop van een belangrijke wielerwedstrijd de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen, waardoor er weinig speelruimte is wat betreft de locaties van de interviews. Toch meent de regulator dat in dit geval de bus en de wagen met het logo en de merknaam van Discovery Channel langduriger en groter in beeld worden gebracht dan voor een goed verslag van het evenement noodzakelijk is.

De VRM oordeelt dat een omroep bij een interview wel degelijk invloed kan uitoefenen op het in beeld brengen van reclame. "Door het camerastandpunt te wijzigen, kon worden vermeden dat het logo op de bus en de wagen lange tijd en nadrukkelijk in beeld kwam", luidt het donderdag in een mededeling van de VRM.

De controle was gericht op de nieuwsprogramma's van de drie grootste tv-omroepen, inclusief de sportberichtgeving. Enkel bij de openbare omroep werd een overtreding vastgesteld.

Er is hier compleet geen sprake van reclame. Bij het in beeld brengen van interviews van sporters of van sportwedstrijden komen nu eenmaal bedrijfsnamen in beeld. Als we nog veel boetes van die aard krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken." Dat is de scherpe reactie van de VRT donderdag op de boete opgelegd door de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).

"Als we nog veel van dergelijke boetes krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken", maakt Waumans zich sterk. De openbare omroep beraadt zich alleszins welke juridische stappen hij kan ondernemen.

Tevens bespreekt de VRT met de andere tv-omroepen welke stappen ze samen kunnen ondernemen.

De voorbije maanden legde de VRM ook SBS België (VT4 en VIJFtv) en de VMMa (VTM en KANAALTWEE) boetes op wegens inbreuken op de reclameregelgeving.

De VRT kreeg in juni een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de regels in "Witse" en "Debby's en Nancy's Happy Hour" en in een spot voor de bioscoopfilm "Happy Feet". De VMMa kreeg een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de reclameregels in de programma's "Supernanny" en "Nieuwjaarsduik 2007". En SBS werd veroordeeld tot een boete van 25.000 euro voor ernstige inbreuken op de reclameregels in het programma "The Block Falconplein" en voor de uitzending van een boodschap van Yakult.