Boonen en Clijsters niet langer populair

Print
Jongeren vinden Coca-Cola supercool. Kinderen verkiezen dan weer het kledingen schoenenmerk Nike.
Dat toont een recent onderzoek van MTV Networks aan. Daaruit blijkt ook dat Tom Boonen en Kim Clijsters niet langer als rolmodel gelden. Johnny Rotten van de Sex Pistols daarentegen is cooler dan ooit.

MTV Networks liet onderzoeken wat 833 jongeren (van 13 tot 29 jaar) en 376 kinderen (van 8 tot 12 jaar) van over heel België ’cool’ vinden. Uit dat onderzoek blijkt dat de meeste jongeren Coca-Cola als coolste merk beschouwen, gevolgd door Nike, Puma, Apple, Esprit en Adidas.

De kinderen vinden Nike dan weer het meest coole merk, met een straat voorsprong op Puma, Adidas en Esprit. MTV Networks vroeg de kinderen en de jongeren ook wie hen beïnvloedt bij het bepalen van wat cool is. De meesten van hen zeggen dat dat hun vrienden zijn, maar een groot deel beweert zelf helemaal te bepalen wat cool is.

Opvallend is dat muziek, videoclips en artiesten voor 23 procent van de jongeren belangrijk is om te bepalen of iets cool is of niet. Zo blijkt Johnny Rotten, zanger van de Sex Pistols, voor veel van hen hét toppunt van coolheid. Sportfiguren daarentegen staan helemaal onderaan het lijstje van personen naar wie kinderen en jongeren opkijken. Zo blijkt uit het onderzoek dat Tom Boonen en Kim Clijsters rolmodel af zijn.
Nu in het nieuws