'Playboy is lifestyle'

81 jaar en toch nog een kwajongen. Playboy-boegbeeld Hugh Heffner beleeft zichtbaar zijn tweede jeugd, of is het al zijn derde? Dat bleek op het Televisie Festival van Monte Carlo waar hij zijn reality- soap ‘Girls Next Door’, zeg maar ‘Het leven zoals het is: Playboy Mansion’, kwam voorstellen.

ssimons

BR>

Pas als hij na de persbabbel met enige moeite rechtop staat, is het er even aan te zien dat Heff niet meer van de jongsten is. Maar het uur ervoor stond de oprichter van Playboy ons met zeemanspet, fleurig hemd vol mini-Playboycovers en tomeloos enthousiasme te woord.

“Wist je dat ‘Girls Next Door’ even populair is bij vrouwen?”, glundert Heffner. “Jouw fantasie is onze realiteit, zowel voor mannen als voor vrouwen.”

Is het door Viagra, waarover u al vaak een loftrompet afstak, dat u nog zo levenslustig bent?

“Viagra is maar een deel van het verhaal. Je moet een positieve geest behouden én goeie genen hebben, wat bij mij lijkt mee te zitten. Midden jaren tachtig was ik er nochtans slecht aan toe. Het waren zowel op persoonlijk vlak als financieel harde tijden. Ik ben toen zelfs getroffen door een beroerte. Ik zat in een tweede huwelijk dat helemaal niet werkte. Ik scheidde en een paar maanden later kwam Viagra op de markt. Het heeft geholpen.”

U hebt drie vrouwen, hoe doet u dat eigenlijk?

“Geen idee. De meisjes regelen de verhoudingen onder mekaar. De andere twee weten dat Holly het langst bij mij is en dat het bij haar een ander soort liefde is. Eén die voor de rest van mijn leven blijft duren, daar ben ik zeker van.”

U gaat haar toch niet ten huwelijk vragen?

“Ik weet het niet, ik hou voldoende van haar om het te vragen. Maar ik weet uit ervaring, vanwege twee huwelijken, dat trouwen de aard van je relatie verandert. En ik wil het deze keer niet verknoeien.”

Als eeuwige deugniet bent u nog steeds het uithangbord bij Playboy. Zou een oudere vrouw op de cover ook kunnen?

“Hebben we al eens gedaan, met Jane Fonda bijvoorbeeld. Maar onze voorkeur gaat toch naar jong en aantrekkelijk. Dat is Playboy, wij zijn nooit voor de glamourgirls gegaan. Onze filosofie is dat je schoonheid overal kan vinden, daarom gaat het om het meisje van hiernaast.”

Ook als ze duchtig door een plastisch chirurg onder handen is genomen?

“Ik heb daar geen probleem mee, al zijn er wel mensen die zo overdrijven dat het er niet meer uitziet. Maar plastische chirurgie onderga je doorgaans om meer dan enkel fysieke redenen. Het heeft vaak pyschologische oorzaken. En hey, als het de mensen zich beter in hun vel doen voelen, waarom dan niet?”

Sinds George Bush president is, waait er een conservatieve wind. Vreest u dat de vrijheden, waarvoor u mee gestreden heeft, opnieuw zullen verdwijnen?

“Ach, ik loop hier nu al lang genoeg rond om er een patroon in te herkennen. Dit conflict tussen vrijheid en behoudsgezindheid is niet uniek, al is de VS wel een zeer schizofreen land. Ik heb gemerkt dat er bij evolutie altijd twee stappen vooruit worden genomen, om er vervolgens een terug te zetten. Dat is wat in die afschuwelijk conservatieve jaren tachtig gebeurde, en dat is nu weer het geval. Al mag het stilaan ophouden, want de strijd gaat er heviger aan toe dan ooit tevoren.”

U heeft met Playboy het gezicht van de Westerse wereld mee vormgeven. Wat zou u in de wereld van vandaag willen veranderen?

“Mocht ik de macht hebben? Zoveel. Kijk, we leven op zo’n kleine planeet en toch worden we verdeeld door religie, nationaliteit, huidskleur... Ik zou een wereld met meer harmonie willen, waar meer aan het gemeenschappelijke belang wordt gedacht. In de VS.is men weer eens in strijd met zichzelf en die strijd exporteert men naar de hele wereld. Er moet een einde aan de vijandigheden komen. Geef ons alstublieft straks een democratische president, bij voorkeur Barack Obama.”

En ziet u nog een toekomst voor Playboy weggelegd?

“Ik kijk er zelf van op dat Playboy nog steeds meegaat. Toen we begonnen waren er zo veel concurrenten, maar veel van hen bespeur ik nergens nog, terwijl Playboy zich over de wereld vermenigvuldigd heeft als konijnen. Zelfs in China, waar ons tijdschrift verboden is, zijn onze kleding en parfums razend populair. Volgens mij omdat Playboy niet zomaar een blootboekje is. Het is een lifestyle-magazine voor mensen die seksuele vrijheid belangrijk vinden. Met Playboy hebben we seks altijd een goeie naam willen geven. Niet door het te linken aan sensatie, en evenmin aan schuld- of schaamtegevoel. We did it the right way.”

Nu in het nieuws