Vertragingen weer topper van klachten NMBS

Print
Klanten van de spoorweggroep NMBS hadden vorig jaar vooral klachten over de stiptheid van de treinen. Dat is woensdag gebleken bij de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsdienst. De dienst pleit voor een 'meer realistische' benadering van de stiptheidscijfers.
De ombudsdienst kreeg ik 2006 3.664 klachten, 23,7 procent meer dan het jaar ervoor. Het aantal klachten over vertragingen schoot omhoog tot 583 (tegen 332 in 2005) en staat opnieuw duidelijk op één.

"De stiptheid was onvoldoende. Een op de vijf klachten ging over vertragingen of aansluitingen", zei ombudsman Guido Herman.

Voor de ombudsman mag de NMBS niet langer snel over de stiptheidsklachten gaan, "want dat irriteert de mensen". Volgens Herman gaapt er een kloof tussen de officiële cijfers en de ervaring van de klant. Hij pleit voor een meer realistische benadering van de stiptheid, bijvoorbeeld door de stiptheid op meer plaatsen tijdens het traject te meten.
Nu in het nieuws