Mars stopt met kinderreclame

Print
Masterfoods, de maker van de chocoladerepen Mars en Snickers, stopt tegen het eind van het jaar met het maken van reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar. Dat schrijft de Financial Times maandag. Het is voor het eerst dat een groot voedingsconcern zo'n hoge leeftijdsdrempel invoert voor snoep.
De maatregel weerspiegelt groeiende ongerustheid over de link tussen reclame en zwaarlijvigheid bij kinderen. Masterfoods is bij de top 30 van 's werelds grootste adverteerders. Mogelijk zet het andere bedrijven tot gelijkaardige beslissingen aan. Er zijn voedingsconcerns met leeftijdsdrempels voor reclame, maar lager dan 12 jaar. Andere bedrijven hebben geen drempels. Zo kende Masterfoods al een drempel voor kinderen tot 6 jaar. Masterfoods maakte de beslissing bekend in een brief aan Robert Madelin, directeur-generaal voor gezondheid en consumentenbescherming bij de Europese Commissie. Het gaat om snacks en snoep. Het beleid geldt voor alle advertenties, inclusief online reclame en via nieuwe media. (svr)

.

Nu in het nieuws