Google verkoopt advertenties in kranten

Google stort zich op de geschreven pers. De groep heeft een honderdtal adverteerders voorgesteld om te adverteren in een van de vijftig grootste kranten van Amerika.

Belga

De grote Amerikaanse persgroepen, met kranten als de

New York Times

, de

Boston Globe

, de

Washington Post

en de

Tribune

, zullen het nieuwe advertentiesysteem van Google testen.

Onlangs lieten de kranten nog weten dat hun reclameinkomsten de laatste tijd gedaald zijn.

De nieuwe service start eind deze maand en zal in totaal drie maanden duren. Tijdens die periode zal Google geen commissie opstrijken voor de advertenties die in de kranten geplaatst worden.

Momenteel gebruiken al meer dan 400.000 adverteerders Google om advertenties op internet te plaatsen, zo blijkt uit een interne nota die de Wall Street Journal kon inkijken.

Via de website van Google zullen de adverteerders een lijst met kranten die aan het systeem meewerken kunnen bekijken en een voorstel doen in verband met het formaat en de duurtijd van de advertentie. Daarna kunnen de kranten uit die voorstellen een selectie maken.

Google voert al meer dan twee jaar onderhandelingen met kranten en tijdschriften, maar heeft nu uiteindelijk gekozen om zich enkel op de kranten te concentreren.