"Een alien temidden van het fietspad. Wat doe ik?"

Print
Een marketingproject van De Post heeft voor woedende reacties bij de vakbonden gezorgd. Oorzaak van al het vakbondsongenoegen was de site www.postbodeexamen.be, waarop een fictief examen voor postbode stond.
Het ging om een vijftiental vragen. Zo kregen kandidaat-postbodes een paard tegen op de openbare weg en kregen ze de keuze tussen oplossingen als: een lasso uithalen, 200 euro inzetten of een cowboy zoeken.

Geconfronteerd met een agressieve hond, kregen de kandidaat-postbodes de keuze tussen de hond bijten, het beest wijs maken dat er Lassie op tv is of de eigenaar vragen om de hond vast te maken.

Furieus communiqué
Donderdagmiddag volgde een furieus communiqué van ACOD Post. De bond vindt dat het personeel belachelijk wordt gemaakt en had het over een "onzinnige en beledigende website" en sprak over een "pijnlijke ervaring" voor alle postvrouwen en -mannen.

Bij De Post luidt het dat het idee van de marketingdienst kwam. Een woodvoerder had het over een "speels idee" van de dienst, dat echter niet was besproken op het hoogste niveau en "voorbijgaat aan de gevoeligheden op het terrein".

Van zodra de directie op de hoogte was van de site, is die van het web gehaald. Nog volgens de woordvoerder zou er wel "een hartig woordje gewisseld worden over het initiatief" . "Dit kan niet", luidde het nog.

Volgens Jef De Doncker, algemeen-secretaris van ACOD Post, kwamen er heel wat boze reacties van het personeel. Hij wijst erop dat er binnen enkele weken CAO-overleg bij De Post start. "Zoiets helpt niet", luidde het.

De site was wel nog steeds toegankelijk via de zoekrobot Google, maar is intussen offline gehaald.

.

Nu in het nieuws