Ieren drinken minder Guinness

Guinness is voor de Ieren wat Volkswagen is voor de Duitsers, een nationaal symbool. Maar die status is snel zijn glans aan het verliezen. Doet de stout het elders in de wereld beter dan ooit, in eigen land is de verkoop de afgelopen acht jaar met een kwart gedaald. Aandeelhouders roepen nu op het biermerk maar te verkopen.

GPD

Twee jaar geleden werd de Park Royal brouwerij in Londen al gesloten, en werd de hele productie van Guinness geconcentreerd in de Ierse hoofdstad Dublin. Dalende verkoopcijfers in Ierland, niet Engeland, zaten achter dat besluit.

Guinness domineerde de thuismarkt sinds Arthur Guinness in 1820 begon met de productie van de zogeheten 'extra stout'. Het enorme succes van het bierhuis maakte de economische crisis onder de Ieren destijds een stuk draaglijker. Guinness bouwde huizen voor de armen en ondernam andere liefdadigheidsactiviteiten. De reclameslogan van het bier, 'het is goed voor je' ging toen al op.

Tal van redenen worden aangevoerd voor de huidige wanprestaties van de stout. De één zegt dat het 'een ouwe mannendrankje ' is dat niet aanslaat onder jongeren, en dat Murphy's, de Ierse bierrivaal uit Cork, daarvan profiteert. Anderen menen dat steeds meer drinkers overgaan op wijn. "Klanten vragen om chardonnay en sauvignon blanc," aldus pubeigenaar John McSweeney.

Bovendien wordt Guinness voor 90 procent verkocht als tapbier, en is het nauwelijks in flesjes of blikjes verkrijgbaar, terwijl steeds meer mensen ervoor kiezen thuis te drinken wat ze in de supermarkt, goedkoper hebben gekocht.