Verkeersboete als reclamestunt

Honderdduizenden mensen kregen de afgelopen dagen een verkeersboete in de brievenbus, met op het eerste zicht het logo van de politie. Bij nadere inspectie bleek het om een vermomde reclamecampagne voor een fitnessketen te gaan. Veel mensen reageren verbolgen, de politie zal stappen ondernemen.

ssimons

BR> ”Heel veel mensen wordt de daver op het lijf gejaagd om commerciële doeleinden. Dat is niet nodig,” vindt Els Cleemput, woordvoerder van de federale politie. ”Over smaken valt niet te redetwisten, maar op de brief wordt ons logo misbruikt. Het maakt niet uit dat het gespiegeld is afgebeeld, het is en blijft ons logo. Wij overwegen stappen, al kan ik niet zeggen dewelke. Ons imago is misbruikt.”

”Ach, de reacties lopen uiteen,” zegt Bjorn Vandewege, woordvoerder van de fitnessketen in kwestie. ”We begrijpen natuurlijk de mensen die een boete verwachten. Maar de bedoeling is iedereen wakker te schudden. Doe eens iets aan je gezondheid. We trappen niet op gevoelige tenen. Al weten we dat we met het politielogo in een schemerzone zitten.”

In januari pakte dezelfde keten al uit met reclame vermomd als doodsbrief. Net als deze campagne aanstootgevend, vonden veel mensen.