Eén wil informeren en entertainen

Eén wil dit najaar de mensen informeren en entertainen.

Belga

Het eerste net van de openbare omroep rekent daarvoor op een handvol nieuwe programma's, aangevuld met enkele vaste waarden en oudere formats die in een nieuw kleedje terugkeren.

"We willen goeie televisie maken die iets doet bij de mensen", zei netmanager Mieke Berendsen maandag bij de seizoensvoorstelling. Berendsen is de opvolgster van Bettina Geysen, die het tot directeur nieuwe media schopte.

Geheel in de stijl van haar voorgangster pakte ze maandag uit met cijfers die de sterkte van Eén moeten aantonen. Over het eerste halfjaar van 2006 bleef de zender marktleider, in elk tijdstip en voor alle leeftijden - op de groep Ketnet-kijkers na. "Eén staat voorop en overheerst alles", klonk het.

Het nethoofd stelde voorts dat Eén niet heeft geleden onder de uitzendingen van de Wereldbeker voetbal op KanaalTwee en VT4. Ze vergeleek daarvoor de kijkcijfers van juni 2005 en 2006. Berendsen zag KanaalTwee en VT4 "stijgen met mate" en dat er amper meer voetbalkijkers waren. "Een op de drie Vlamingen die naar voetbal keken, keek naar Nederland", voegde Berendsen er fijntjes aan toe.

Ook directeur televisie Aimé Van Hecke stak de loftrompet over de VRT-zenders. Over de nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid werd met geen woord gerept.