Eurotunnel krijgt respijt van rechtbank

De in financiële nood verkerende Eurotunnel heeft van de Franse rechtbank bescherming gekregen tegen schuldeisers. De exploitant van de tunnel onder het Kanaal krijgt nu de tijd om de bijna 9 miljard euro schuld terug te dringen.

GPD

Daarmee heeft de Parijse rechter de Eurotunnel gegeven waarom het drie weken geleden vroeg: bescherming tegen schuldeisers die weigeren mee te werken aan een vermindering van de schuldenlast. De tunneluitbater wil binnen zes maanden een herstructureringsplan presenteren en met de schuldeisers een overstemming bereiken over vermindering van de schulden.

Door het respijt dat de Frans-Britse exploitant heeft gekregen, blijven de treinen tussen Frankrijk en Engeland voorlopig door de Kanaaltunnel rijden.

Voordat de Kanaaltunnel in 1994 gebruik werd genomen, zat Eurotunnel al in financiële problemen. De bouwkosten werden met bijna 7,5 miljard euro overschreden en de buis onder het Kanaal werd met een jaar vertraging opgeleverd, waardoor het veel inkomsten heeft gemist.

Daarnaast heeft de Eurotunnel te kampen met te veel investeerders, waardoor onderhandeling moeizaam verlopen. Zo moest de exploitant in het begin met 220 banken en duizenden aandeelhouders om tafel om de financiering sluitend te krijgen. Dat heeft constant tot ruzies in de top en halfslachtige directiebesluiten geleid.