Derde van werknemers kent bedrijfsstrategie niet

Eén op de drie Belgische werknemers (34 procent) is niet vertrouwd met de strategische plannen van het bedrijf waarvoor hij werkt. Dat blijkt uit een Europese enquête van het online rekruteringsbedrijf StepStone.

Belga

Zowat 22 procent van de ondervraagde Belgische werknemers denkt dat het bedrijf waarvoor hij werkt geen bedrijfsstrategie heeft. Nog 12 procent vindt dat het voor de functie die hij uitoefent niet belangrijk is om de bedrijfsstrategie te kennen. De overige 66 procent zegt dan weer zijn job enkel goed te kunnen doen als hij deze strategie kent.

De enquête werd uitgevoerd bij zo'n 10.000 bezoekers van de site van StepStone uit acht Europese landen. In de rest van Europa zijn de resultaten vergelijkbaar. De Italianen (62 pct) en de Fransen (65 pct) kennen hun werkgever het minst goed, de Zweden (79 pct) en Noren (77 pct) kennen de aanpak en plannen van hun managers het best.

Niet alle bedrijven leggen hun strategie echter duidelijk uit aan hun werknemers, zo blijkt uit onderzoek. "We raden bedrijfsleiders aan om dit wel te doen. Een bedrijf zal immers pas succesvol zijn als alle werknemers de visie van het management kennen en zich daar in kunnen vinden", zegt Jan Heiremans van StepStone België.

Nu in het nieuws