Heineken wil dat drinkers matigen

Met de hete adem in de nek van de Europese Unie begint Heineken maandag als eerste brouwer in Europa een grote publiekscampagne over verantwoord alcoholgebruik.

GPD

De Nederlandse gigant gaat een stap verder dan de holle slogan 'Bier drink je met verstand' dat in ons land gemeengoed is. Heineken pakt uit met de slagzin 'Besef goed wat alcohol met je doet'. Daarnaast is er nog een tv-spot en een webspel.

Heineken wil op die manier voorkomen dat de Europese Unie de reclame voor bier beperkt.

"Het gaat om de continuiteit van de onderneming", zegt Erik Korthals Altes, directeur Heineken Brouwerijen. "Liever 1% minder bierconsumptie dan door de politiek allerhande verboden krijgen opgelegd."

Denkbeeldig zijn verboden allerminst. De EU zinspeelt al op een Europees matigingsbeleid voor alcohol en in het Nederlandse parlement heeft SP'er Agnes Kant heeft zich uitgesproken voor steviger maatregelen tegen alcoholproducenten. Dat kan zijn hogere accijnzen of een reclameverbod, zoals bijvoorbeeld al geldt voor tabak.

In Frankrijk bestaat al negen jaar een verbod op alcoholreclame. Maar er wordt nog steeds stevig gedronken. Heineken gruwelt ook van torenhoge accijnzen en beperkte verkrijgbaarheid, zoals in Scandinavië het geval is.

Nu in het nieuws