Haven wil meer containertransport per spoor

Print
De Antwerpse haven wil het aandeel van het containerverkeer per spoor de komende jaren laten stijgen tot 15 pct. Momenteel bedraagt dat aantal amper 7 pct. Om die ambitie waar te maken, werden er zes nieuwe spoorverbindingen opgestart.
Vier al bestaande spoorverbindingen werden versterkt met extra diensten. Het initiatief daartoe ging uit van Antwerp Intermodal Solutions (AIS), een project van het Gemeentelijk Havenbedrijf, in samenwerking met de stouwers PSA HNN en P&O Ports en met de steun van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
De zes nieuwe spoorverbindingen die werden opgestart, zorgen voor het vervoer van containers tussen de Antwerpse haven en de Duitse steden Duisburg, Keulen, Germersheim, het Franse Straatsburg, en het Oostenrijkse Wolfort en wellicht Enns.
De vier verbindingen die werden versterkt, doen de Duitse steden Neuss en Ludwigshafen, het Zwitserse Basel en het Franse Lyon aan.
In 2005 vertrok vanuit de Antwerpse haven 205.000 TEU (twintigvoetcontainers) maritieme containers over de landsgrenzen. Dat aantal zal dit jaar stijgen naar 220.000 tot 235.000, een toename van 7 tot 15 pct. Die groei is een gevolg van de nieuwe spoorverbindingen die er niet alleen voor zorgen dat er nu meer containers per spoor worden vervoerd, maar die tegelijk nieuwe containervolumes hebben aangetrokken voor de haven van Antwerpen.
Voor 2007 hoopt het Gemeentelijk Havenbedrijf dat het maritieme containerverkeer per spoor klimt naar 300.000 tot 330.000 TEU.
Aan het AIS-project, dat in november 2005 werd opgestart, nemen 15 van de 19 belangrijkste rederijen en agenten in Antwerpen actief deel. Eind dit jaar volgt een eerste evaluatie van het project.

.

Nu in het nieuws