Nep-klanten 'scannen' beveiliging in Nederlandse winkels

Print
Winkeliers in Nederland kunnen sinds kort op een nieuwe manier testen of de beveiliging in hun zaak toereikend is. Professionele veiligheidsadviseurs zoeken de confrontatie met het personeel in de winkel door onaangekondigd langs te komen en zich voor te doen als 'klanten' die zich vreselijk misdragen.
De zogeheten 'criminaliteitsscan' is een initiatief van Mitex, de brancheorganisatie voor de textielhandel. Die wil op deze manier winkelcriminaliteit een halt toeroepen, liet ze woensdag weten. Volgens Mark Streuer van Mitex, is deze werkwijze nodig omdat voorlichtingscampagnes weinig of geen effect hebben. "Wij zijn van mening dat deze aanpak op maat de enige manier is om te leren omgaan met winkelcriminaliteit." Streuer hoopt dat de Nederlandse overheid het belang van de strijd tegen winkelcriminaliteit inziet en voor financiële ondersteuning zorgt.

De ondernemers moeten nu nog 250 euro neertellen voor een criminaliteitsscan. "Veel winkeliers zullen voor die kosten nog terugschrikken, maar het systeem werkt wel preventief en zal uiteindelijk tot besparingen leiden", meent Streuer. Volgens hem kan het personeel zelf 80 procent van de criminaliteit voorkomen. De nep-klanten zijn afkomstig van een daarin gespecialiseerd bedrijf. Ze gedragen zich uitermate lastig, lopen rond, begeven zich achter de toonbank of dringen snel het magazijn in. Pas als het personeel hen aanspreekt, vertellen ze wie ze zijn. Na afloop van de test brengen de deskundigen een advies uit.

.

Nu in het nieuws