NMBS wil belangrijkere rol voor spoorvervoer in haven van Antwerpen

Print
De NMBS-Groep wil tegen 2020 het aandeel van het spoorvervoer in de haven verhogen van de huidige 8 pct tot 15 à 20 pct. Om dat doel te bereiken, plant de Groep de komende jaren een aantal forse investeringen in en rond de haven.
Zo komt er een uitbreiding van de spoorcapaciteit op Rechter- en op Linkeroever. Ook een snellere verbinding naar het Ruhrgebied door de elektrificatie van Lijn 24 behoort tot de plannen.

Walter Valaert, districtsdirecteur van de NMBS-Holding, gaf woensdag een overzicht van de investeringen tijdens de themacommissie van de haven in het Gemeentelijk Havenbedrijf. Op Linkeroever zal de infrastructuur rond het Deurganckdok verder worden uitgebouwd. Er zullen onder meer nieuwe sporen worden aangelegd en deze maand wordt begonnen met de inrichting van de seinen. Ook de Gentboog, een rechtstreekse verbinding tussen de Waaslandhaven met de havens van Gent, Zeebrugge en Noord-Frankrijk, behoort tot de projecten die voor Linkeroever op stapel staan. In het najaar van 2006 starten de werken voor de Gentboog die klaar moet zijn tegen midden 2008.

Om de probleemzone tussen Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Schijnpoort te ontwijken, wordt er eind 2007 gestart met de uitbouw van de Liefkenshoekspoortunnel. De tunnel, goed voor een totale investering van 684 miljoen euro, zal een verbinding vormen tussen de Waaslandhaven en het vormingsstation Antwerpen-Noord. Eind 2012 zal de tunnel operationeel moeten zijn.

Op Rechteroever vormt een tweede havenontsluiting de prioriteit in het investeringsplan 2008-2012. Die ontsluiting, die de haven met Lier en Aarschot zal verbinden, ondervindt een aantal exploitatiemoeilijkheden. Veel bewoners zien de trein namelijk liever niet door hun achtertuin rijden. Er wordt nu gedacht om het 28 kilometer lange traject voor een stuk door tunnels te laten lopen, wat het prijskaartje doet stijgen tot 1,25 miljard euro.

Ook de heractivering van de IJzeren Rijn behoort nog steeds tot de projecten voor Rechteroever. Er zijn onderhandelingen aan de gang om tijdelijk 14 treinen per dag over de lijn te laten rijden. In de toekomst zou dat aantal moeten aangroeien tot 43 treinen per dag, wat neerkomt op een investering van om en bij de 500 miljoen euro.

.

Nu in het nieuws