VTM wil meer commerciële koers varen

De Vlaamse commerciële zender VTM pakt dit najaar opnieuw uit met kijkcijfertoppers als "Sterren op de Dansvloer", "Aspe" en "Idool 2007".

Belga

Toch is er ook plaats voor nieuwe formats. "We willen een kleine breuk maken met het verleden", zegt programmadirecteur Jan Segers. "We zijn een commerciële zender en moeten meer rekening houden met hetgeen onze doelgroep wil zien". VTM mikt vooral op de 18- tot 54-jarigen, een brede en commercieel interessante doelgroep. De zender grijpt daarom terug naar kijkcijferkanonnen als "Sterren op de Dansvloer", "Aspe" en "Idool 2007", maar ook naar programma's over onderwerpen die deze doelgroep bezighouden. "Denk maar aan 'Supernanny'. Opvoeding en kinderen zijn thema's die onze kijkers na aan het hart liggen", zegt Segers. De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) wil echter een zo groot mogelijk publiek aanspreken en gaat VTM daarom ook beter afstemmen op haar andere twee zenders, KANAALTWEE en JIMtv. "Zo kunnen we bijvoorbeeld op KANAALTWEE de voetbalwedstrijden uit de Champions League programmeren en tegelijk op VTM een meer vrouwelijk programma uitzenden", zegt Segers. Hij denkt daarbij aan nieuwe afleveringen van "De Nieuwe Mama", "Toast Kannibaal", "De Pfaffs", "De Planckaerts" en "Allez, Allez Zimbabwe"

Nieuw zijn het eerder aangekondigde "Wie wordt de man van Wendy? ", de zoektocht naar een geschikte partner voor Wendy Van Wanten, de docusoap "Schildestrand" en de 'telenovelle' "Sara". Dat is een modern sprookje over het lelijke eendje Sara die toevallig in de modewereld terechtkomt en er openbloeit. Meer details over dit nieuwe programma wil de commerciële zender momenteel nog niet kwijt.

In navolging van "Sterren op de Dansvloer" komt VTM dit najaar voorts met een eigen productie van het Britse "Dancing on Ice". Het concept is gelijkaardig: een professionele schaatser wordt gekoppeld aan een BV, niet op de dansvloer maar op de ijspiste. De Vlaamse versie wordt evenwel een coproductie met het Nederlandse RTL4 en de kijker krijgt dus zowel vijf BV's als vijf BN's (Bekende Nederlanders) te zien. Francesca Vanthielen neemt de presentatie voor haar rekening. Later op het seizoen maakt VTM ook een eigen versie van de -alweer- Britse format "Just the two of us". Daarin klimt een BV samen met een bekende zanger of zangeres op het podium om een duet te brengen.