Steeds meer treinen door het rood

Print
De laatste jaren negeren steeds meer treinen het stopsein. In 2005 reden 48 treinen door het rood. Dat is een stijging van 80 pct tegenover de 27 in 2002.
Dat blijkt uit cijfers die VLD-senator Stefaan Noreilde heeft opgevraagd bij staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens. De NMBS wil de cijfers niet minimaliseren, maar vraagt de gegevens in "in de juiste context te plaatsen".
De cijfers stijgen al enkele jaren. In 2002 negeerden treinbestuurders 27 keer het rode stopsein, in 2003 32 keer en in 2004 werden 41 overtredingen vastgesteld. In 2005 werden 48 stopseinen genegeerd.
"Dit is een stijging van 80 pct tegenover 2002. Gelukkig leidt dit voorlopig niet tot meer aanrijdingen. In 2002, 2003 en 2005 was er één aanrijding, in 2004 twee aanrijdingen", aldus Noreilde.
Noreilde vindt vooral de stijging in 2005 opvallend. "Vorig jaar nam de NMBS een reeks maatregelen om zoveel mogelijk ongeoorloofde seinoverschrijdingen te voorkomen, namelijk sensibiliseringsacties bij bestuurders, versterking van de begeleiding van het toezichtspersoneel en meer controles op de snelheid. Maar deze maateregelen bleken dus niet voldoende om het aantal overtredingen te doen dalen", stelt Noreilde.
Volgens Noreilde kan enkel de invoering van een automatisch beveiligingssysteem menselijke fouten en een herhaling van Pécrot (de treinramp uit 2001 waarbij acht mensen het leven lieten) voorkomen. Zo'n automatisch veiligheidssysteem moet er dan voor zorgen dat een trein automatisch tot stilstand wordt gebracht wanneer hij een stopsein negeert.

.

Nu in het nieuws