Max Havelaar ziet omzet stijgen met 21 procent in 2005

Print
De producten met het keurmerk Max Havelaar, het keurmerk voor eerlijke handel, hebben in 2005 in België een omzet gekend van 21 miljoen euro. Dat is 21 procent meer dan in 2004, zo heeft Max Havelaar vrijdag meegedeeld. Bijna zeventig procent werd gerealiseerd via supermarkten.
De rol van de supermarkten is doorslaggevend in de groei, zo luidt het. Bij Delhaize, dat een veertigtal producten met het keurmerk Max Havelaar aanbiedt, werd op deze producten 25 procent meer omzet gerealiseerd in 2005.
Carrefour-GB introduceerde als eerste de fairtraderozen. "De verkoop van die rozen is al goed voor vijftig procent van al de rozen bij Carrefour-GB", aldus Geneviève Bruynseels, de communicatieverantwoordelijke van de supermarktketen.
Bij Colruyt luidt het, nog volgens Max Havelaar, dat de verkoop van fairtradeproducten stijgt, met zowat tien procent voor de koffie en dertig procent voor chocolade en bananen. 
Nu in het nieuws