Belgacom behaalt 4% hogere nettowinst in 2005

Print
De concurrentie in de residentiële markt weegt op Belgacom, zo bleek vrijdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. Het telecombedrijf pakte uit met een hogere nettowinst en omzet, maar de operationele winst en de recurrente inkomsten lagen onder die van vorig jaar. Gsm-dochter Proximus verloor licht terrein, in de vaste telefonie slaagde het telecombedrijf erin meer marktaandeel terug te winnen, maar daalden de volumes en de lijnen. Het business-segment slaagde er wel in meer omzet en winstmarge op te tekenen. De prognoses voor 2006 vallen zwak uit.
BR>
De nettowinst voor 2005 kwam uit op 959 miljoen euro, een toename met 3,9% tegenover 2004. In dat cijfer zit wel een positief financieel resultaat van 64 miljoen. Het operationeel resultaat kwam 14,8% lager uit dan in 2004, op 1,372 miljard euro. De inkomsten lagen het afgelopen jaar 2,8% hoger, op 5,69 miljard euro. Maar in dat bedrag zitten ook de 238 miljoen euro aan eenmalige inkomsten van de verkoop van de Gouden Gids. Ook de operationele kosten voor Belgacom stegen het afgelopen jaar, met 12,9% tot 3,59 miljard euro.
Inzake vaste telefonie, bleek de formule 'Happy Time', waarmee op bepaalde uren gratis kan worden gebeld, een succes. Happy Time telt 825.000 klanten. Belgacom slaagde erin zijn marktaandeel in de vaste telefonie op te krikken met 3,5%, tegenover een verlies van 6,6% in 2004. Daar staat tegenover dat er nog steeds 150.000 telefoonlijnen minder geteld worden, en dat het volume aan telefoontjes daalt doordat steeds meer mensen met de gsm bellen of e-mail gebruiken.
De groei in de internetmarkt vertraagt, maar Belgacom kon het aantal abonnementen opkrikken met 150.000 tot 977.000. De gemiddelde inkomsten per ADSL-klant gingen wel licht achteruit, als gevolg van de concurrentie. Bij de zakelijke klanten stegen, dankzij de vraag naar geïntegreerde diensten, de inkomsten met 22%.
Belgacom TV, dat in juni werd gelanceerd, telde eind 2005 33.000 klanten, van wie een derde meteen ook een nieuwe ADSL-klant was. Er is het voorbije jaar 194,8 miljoen euro geïnvesteerd in het tv-project, inclusief de rechten voor het Belgische voetbal. Belgacom verwacht dat tegen eind dit jaar 100.000 Belgen een abonnement op Belgacom TV zullen nemen. Het bedrijf gaat nog eens 65 miljoen euro investeren in het project. "Dit is iets totaal nieuws voor ons en vergt dus nog heel wat investeringen. De negatieve impact op de winst zal dit jaar 30 à 40 miljoen euro bedragen", verklaarde Scott Alcott, verantwoordelijke voor de vaste lijn-afdeling. De dekking van klanten die de TV kunnen ontvangen zal worden verhoogd van 62 naar 80% in België.
Wat de mobiele telefonie betreft, kon Belgacom (Proximus) 55.606 nieuwe klanten aantrekken. Qua marktaandeel, na de forse achteruitgang in 2004 met een verlies van 4,3%, verloor het bedrijf vorig jaar 1% en blijft marktleider met 48,4%.
Wat de internationale diensten betreft (international carrier services) stegen de inkomsten met 11% tegenover 2004, en de winstmarge met 13%. De fusie met Swisscom is afgerond, en de afdeling maakt zich op wereldwijd tot de top vijf te gaan behoren.

Belgacom presenteerde vrijdag zwakke vooruitzichten voor de residentiële markt in 2006. Bij de afdeling vaste lijnen verwacht het bedrijf hevige concurrentie en een druk op de prijzen. De inkomsten zouden met 3% dalen, de winstmarge zou stabiel blijven. Het partnerschap met Telindus zou wel positieve synergieën moeten opleveren op commercieel en operationeel vlak, terwijl de winstmarge hier met 5 à 9% zou stijgen. Ook in de mobiele telefonie rekent Belgacom op een daling van de inkomsten met 3% of meer als de druk op de prijzen aanhoudt. De acties om het marktleiderschap te behouden blijven bestaan, luidde het vrijdag, met de nadruk op nieuwe diensten (3G en Blackberry).
Nu in het nieuws