Bijna 900 miljoen euro nettowinst voor Michelin in 2005

Print
De Franse bandenproducent Michelin heeft in 2005 een nettowinst behaald van 889 miljoen euro behaald. Dat is 37,8 pct meer dan de 645 miljoen euro in 2004.
De groep stelt voor het dividend met 8 pct te verhogen tot 1,35 euro per aandeel. Dat maakte Michelin voorbeurs bekend in een persbericht. Voor 2006 streeft de groep naar een groei van het bedrijfsresultaat en een marge die vergelijkbaar zijn met 2005. In de tweede jaarhelft van 2005 bedroeg de nettowinst van de grootste bandenproducent ter wereld 500 miljoen euro tegenover 288 miljoen euro in dezelfde periode een jaar voordien. Dat is een stijging van 74 pct. Michelin boekte in 2005 een 3,6 pct hogere omzet van 15.590 miljoen euro. De operationele winst steeg in 2005 met 5 pct tot 1,37 miljard euro. "De operationele winst toont vooruitgang, maar het weerspiegelt nog niet de mogelijkheden van de groep", zo verklaarde Michelin-ceo Edouard Michelin in een persbericht. Hij voegde eraan toe dat de groep haar "kostenbesparende inspanningen" in 2006 wil voortzetten.

Voor 2006 verwacht Michelin dat de grondstoffenprijzen zullen stabiliseren in de buurt van het niveau van eind 2005. Maar de voortdurende stijging van de grondstoffenprijzen in 2005 zal wel een negatieve weerslag van 11 pct hebben op de gemiddelde kostprijs van de grondstoffen in 2006 in vergelijking met 2005. Op financieel vlak streeft Michelin naar een een hoger bedrijfsresultaat en een operationele winstmarge die vergelijkbaar is met 2005. De bandenproducent gaat zich ook verder inspannen om zijn kosten te drukken.
Nu in het nieuws