Installatie windmolens Puurs voor volgende week gepland

Print
De twee windmolens in Puurs, komen er waarschijnlijk al in de loop van volgende week. Tenminste, als het weer het toelaat. Dat meldt bouwheer Aspiravi, een bedrijf dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het ontwikkelen, investeren, realiseren en exploiteren van installaties van hernieuwbare en milieuvriendelijke energie.
In december 2005 nog gaf Vlaams minister van Openbare Werken, Energie en Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) de eerste spadesteek voor de bouwwerken en op 21 februari 2006 zou de eerste windturbine moeten worden opgericht. Het wordt de honderdste windmolen in Vlaanderen. Samen met nummer 101 komen de molens langs de autosnelweg A12 Antwerpen-Brussel ter hoogte van de afrit Willebroek-Noord, net vóór de Rupeltunnel De geraamde productie van de turbines zal ongeveer 7.200.000kWh per jaar zijn, het equivalent van het elektriciteitsverbruik van ongeveer 2.250 gezinnen uit de streek of een derde van de Puurse bevolking. De turbines zullen elk ongeveer 300 ton wegen, honderd meter hoog zijn en wieken hebben met een lengte van 40 meter. De gezamenlijke investeringskost bedraagt zo'n vijf miljoen euro.

Na de voorbereidende werken, zoals het uitgraven van de bouwputten, het heien van de funderingspalen en het gieten van de gigantische betonsokkels worden rond deze tijd ook de werken afgerond voor de ondergrondse elektriciteitskabels en de elektriciteitskabine om de geproduceerde groene stroom op het openbaar net te kunnen injecteren. De eerste onderdelen van de windmolens zijn enkele dagen geleden uit Denemarken vertrokken en zullen in de nacht van woensdag op donderdag aankomen in Puurs. Eén wiek weegt zo'n 6,8 ton en wordt in een vrachtwagen vervoerd. De mast (265 ton) heeft een totale lengte van 100 meter en wordt in vijf stukken vervoerd. De gondel, of de eigenlijke "machinekamer" van de windturbine, weegt 61,2 ton en wordt in één stuk vervoerd.

Als het weer meezit, wordt de eerste windturbine op 21 en 22 februari opgesteld. De tweede volgt op 27 en 28 februari. Daarna volgen de elektrische afwerking en de diverse keuringen. De opstart is voorzien in maart 2006.
MEEST RECENT