Shockerende anti-tabaksreclame moet plaats maken voor positieve

Print
Shockerende anti-tabaksreclame heeft nauwelijks of geen effect. Dat zegt de Leuvense professor Gust De Meyer naar aanleiding van een nieuwe campagne voor een nicotinevervangende kauwgom.
Volgens de specialist in populaire cultuur ligt de toekomst van succesvolle rookpreventie in positieve boodschappen.

De Meyer stelt dat campagnes meer moeten verleiden dan angst aanjagen. "De overheid baseert haar ontradingscampagnes op angst, maar bereikt niet het verwachte effect. Een aanjagende boodschap went snel. Dat zal ook zo zijn wanneer de overheid straks verplicht om de vreselijke lichamelijke gevolgen van rookgedrag af te drukken op de sigarettenpakjes", aldus de professor.
Volgens De Meyer hebben tal van internationale studies intussen uitgewezen dat op dezelfde leest geschoeide ontradingscampagnes via scholen of de media goed bedoeld zijn, maar geen effectief stopgedrag laten optekenen. "Integendeel, bij jonge mensen en vooral meisjes stijgt het rookgedrag. Daarom moet je kiezen voor een totaal andere benadering."
"Vandaag de dag komt de authenticiteit van het individu meer op het voorplan. Pose is out. Jezelf zijn treedt in de plaats van coolness", aldus de Leuvense communicatiewetenschapper. Hij pleit daarom voor een positieve boodschap. "Als een campagne positief is, appelleert ze aan wat we werkelijk zijn of hopen te zijn, namelijk verleidelijke en verleidende mensen waarvoor tabak(geur) een belemmering vormt als we werkelijk close worden."

De Meyer deed zijn uitspraken donderdagavond tijdens de lancering van een campagne voor Nicotinell, een nicotinekauwgom van het farmaceutische bedrijf Novartis. De slogan van de campagne is "Stoppen met roken getuigt van goede smaak".
MEEST RECENT