Controverse rond nieuwe bierglas Heineken

Print
Zowat vijftienduizend Nederlandse cafés, die Heineken, Amstel of Brand tappen, krijgen deze week nieuwe, grotere glazen. Maar de cafébazen zijn er niet onverdeeld gelukkig mee.
In een megaoperatie brengt de bierreus Heineken deze week 3,1 miljoen nieuwe, grotere, glazen naar zijn 15.000 cafés in Nederland. Het Heineken-bier zelf krijgt de Galaxy, Amstel de Tenor en Brand de "Frederik Edmond".
De vervanging van het 26 jaar oude Stier-glas voor Heineken is daarbij het belangrijkste, aldus de de Nederlandse krant Het Parool. De Galaxy zal volgens de brouwer beter te stapelen zijn, beter om in te tappen en zal er in drie maten zijn, maar telkens meer dan in de Stier.
Daar zit volgens Het Parool ook de kneep. Door in het Galaxy-glas te tappen, zal er meer Heineken vloeien.
En daar begint ook het gemor van een deel van de kasteleins, die aankijken tegen een meerkost van drie eurocent per glas. Zij durven de prijs van een pint niet te verhogen uit angst voor (nog meer) negatieve reactie van klanten die de horeca nu al te duur vinden, schreef de krant.
Er is evenwel een oplossing voor de kasteleins die absoluut niet van de Galaxy willen weten. Heineken blijft hen fluitjes (22 cl) en vaasjes (25 cl) leveren, maar de café-uitbaters moeten ze zelf betalen.
Indien ze de nieuwe glazen niet aannemen of geen prijsverhoging toepassen, luidt de conclusie zoals in een spreekwoord: de cafébazen betalen zelf het gelag.

.

Nu in het nieuws