Potentieel van Aldi en Lidl bijna uitgeput

Print
Het toenemende succes van klassieke discountketens zoals Aldi en Lidl lijkt over zijn hoogtepunt heen. Dat blijkt tenminste uit een studie van het enquêtebureau TNS Infratest in opdracht van KPMG, waarvan de resultaten maandag op de website van het Duitse Handelsblatt zijn verschenen. De conclusie van de rondvraag luidt dat discountketens het almaar moeilijker hebben nieuwe klanten aan te trekken.
De studie werd uitgevoerd bij meer dan 1.000 Duitse gezinnen. Uit de rondvraag blijkt dat klanten die nu al niet kiezen voor discount, dat ook in de toekomst niet zullen doen. Voor deze (veeleisende) klanten zijn immers niet de prijzen prioritair, maar wel de kwaliteit en versheid van het productgamma.
Het valt op dat klassieke discountketens zoals Aldi en Lidl trachten nieuwe klanten aan te trekken door een beperkt en wisselend aanbod van non-foodproducten. Maar volgens de enquêteurs van TNS Infratest kan dit de tendens niet omkeren. Zij schatten dat het marktaandeel van deze discounters in Duitsland nog tot maximaal 45% zou stijgen.
De onderzoekers zijn optimistischer over de kansen van andere handelsketens die weliswaar lage prijzen aanbieden, maar daarnaast ook vele merken en verse producten te koop stellen en meer aandacht besteden aan een goede bediening. Met zo'n strategie zouden ze wel tegemoet komen aan de veeleisende klant.

.

Nu in het nieuws