Renjo is niet meer (in Antwerpse haven)

Print
De Renjo heeft de Antwerpse haven zaterdagavond kunnen verlaten. Het Nederlandse binnenschip liep vrijdag vast in de Van Cauwelaertsluis. De aangevaren en afgebroken dukdalf werd zondag boven water gehaald.
Het Nederlandse binnenschip Renjo - geladen met 192 lege containers - verliet vrijdag rond 11.05u de Van Cauwelaertsluis. Kant Kruisschansbrug zette de schipper te vroeg af en knalde aan bakboordzijde tegen een dukdalf, een staketsel in het water. De constructie brak af en kwam vast te zitten onder het schip. De Renjo helde over naar stuurboord en zat geblokkeerd. Het schip vertoonde ook stevige scheuren onderaan stelden duikers van D.S.U. vast. Eens vlotkraan Titan en duwbakken Banco 5 en Amber 2 waren gearriveerd, begon rond 20.30u het lossen van de containers.

Het personeel van Brabo had 's morgens tweederde van de containers gelost. Rond 13.20u probeerde sleepboot 82 de nu lichtere Renjo vooraan los te wrikken. Dat lukte niet. Omdat de averij te groot was werden Navitec en D.S.U. opgetrommeld. De twee mangaten werden dichtgemaakt om te vermijden dat het water dat via het lek in de machinekamer binnenkwam, het ruim zou instromen. Daarna werd ook het lek provisoir gedicht met rubber, een mat en zakken cement. De sleepboten kwamen opnieuw in actie: de 90 aan stuurboord- en de 82 aan bakboordzijde. Dit keer, rond 15.13u, kon het binnenschip wel van de afgeknakte dukdalf worden getrokken. Vanaf 15.28u werden de overige containers van de Renjo gehaald. Dat karwei was rond 17.14u klaar. Zo kon de onfortuinlijke schipper rond 17.30u de Van Cauwe- laertsluis verlaten. Via de Zandvlietsluis voer hij de haven uit, om diezelfde avond nog voor herstelling aan te meren in een scheepswerf in het Nederlandse Sluiskil.

Zondag maakten de firma's Roegiers en Benelux Diving Corporation, beide met een ponton met een kraan, werk van de dukdalf. De afgebroken kop, zo'n 15 ton zwaar, werd rond 12.30u bovengehaald. Het overige deel was een ander paar mouwen. Die kwam rond 15.49u voor het eerst boven water piepen. De twee kranen zetten hem zondagavond recht tegen de kade. Daar werd hij vast gemeerd, zodat hij niet kan omvallen.

Deze morgen wordt die met een 200 ton-kraan op de kant gelegd. Mogelijk wordt de Van Cauwelaertsluis vandaag ook opnieuw in gebruik genomen. Wanneer de nieuwe dukdalf precies wordt geplaatst, is nog onbekend.

.

Nu in het nieuws