Helft Belgen begrijpt voedingsetiket niet

Print
Meer dan de helft van de Belgen begrijpt de informatie op verpakkingen van voedingsproducten niet. Dat blijkt uit een onderzoek van ACNielsen.
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat vijftig procent van de consumenten het vetgehalte van voeding controleert en 40 procent regelmatig het suiker- en caloriegehalte nakijkt.
Slechts 4 Belgische consumenten op 10 begrijpen wat op de verpakking van voedingsproducten staat. Vierenvijftig procent begrijpt de informatie maar gedeeltelijk en 42 procent kent het verschil tussen dierlijk en plantaardig vet en goede en slechte cholesterol niet.
Met dat cijfer sluit ons land zich aan bij het Europese gemiddelde. Binnen Europa doen vooral de Scandinavische landen en Groot-Brittannië het goed. Op wereldschaal zijn vooral de Noord- (64%) en de Zuid-Amerikanen goed geïnformeerd.
Het on-lineonderzoek werd uitgevoerd bij 21.100 respondenten in 38 markten in Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië. Doel was te meten hoe de shoppers de consumenteninformatie op de verpakkingen lezen en begrijpen.
Uit de studie blijkt ook dat de helft van de Europeanen het vetgehalte van de voedingsproducten die hij koopt, controleert en dat 40 procent regelmatig het suiker- en calorieëngehalte nakijkt. De gemiddelde wereldconsument vertoont een gelijkaardig gedrag: 49% kijkt eerst het vetgehalte na, 43% het calorieëngehalte, 42% het suikergehalte, 40% de conserveringsmiddelen en 36% de kleurstoffen en de toevoegingsmiddelen.
Vooral Zuid-Europeanen hechten belang aan de aanwezigheid van kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Ongeveer 60% van de ondervraagden in Italië, Portugal en Griekenland beweert die na te kijken. In het aantal calorieën zijn ze dan weer minder geïnteresseerd. Dit zou een uitleg kunnen zijn voor de mislukking van het 'light'-gamma in landen zoals Italië, aldus ACNielsen.
Een andere opvallende vaststelling is dat amper 16% Belgen altijd de voedingsinformatie op de verpakking leest als ze iets kopen. De rest van Europa doet het met een gemiddelde van 18% niet veel beter. In Zuid-Amerika is dat 35%.
Reden voor het grote verschil is volgens het onderzoeksbureau "de levensstijl". Zuid-Amerikanen "voelen zich zeer betrokken bij voedingszaken. Europeanen daarentegen hechten cultureel meer belang aan natuurlijke en smaakvolle producten." Wanneer we voor de eerste keer een product kopen, controleert echter 4 op 10 het etiket.

.

Nu in het nieuws