Vanaf 16 augustus verzekeringsexpertise na stroompanne Turnhout

Print
De 160 gezinnen uit Turnhout wiens elektrische toestellen afgelopen weekend onherstelbaar beschadigd raakten tijdens het verhelpen van een stroompanne, mogen vanaf 16 augustus een expert van distributienetbeheerder Iveka aan de deur verwachten. Dat zegt wijkverantwoordelijke en CD&V-gemeenteraadslid Luc Debondt dinsdag.
De gedupeerden zijn maandagavond rond de tafel gaan zitten met afgevaardigden van Iveka, een onafhankelijk expert, Telenet en de Turnhoutse huisvestingsmaatschappij. Tijdens die vergadering werden concrete afspraken gemaakt om de schade aan de elektrische toestellen zo snel mogelijk te vergoeden.
"Toestellen die kapot zijn, mogen hersteld worden, maar we moeten wel de beschadigde onderdelen bijhouden", zegt Luc Debondt, die zelf voor 1.500 euro schade heeft. "De toestellen die niet meer hersteld kunnen worden, zullen door experts van de eigen verzekeringsmaatschappij en die van Iveka onderzocht worden. De gedupeerde gezinnen mogen hen vanaf 16 augustus aan de deur verwachten."
Eind september wordt er dan opnieuw een vergadering belegd met alle betrokken partijen om te kijken hoe het met de afhandeling van de dossiers staat. "Iveka heeft ons nogmaals op het hart gedrukt dat alle schade vergoed wordt, zelfs de schade die onder de franchise valt", aldus nog Luc Debondt.
Zondagochtend zorgde de vervanging van een kapotte transformator voor het nodige leed in de buurt van het Albrecht Rodenbachplantsoen in Turnhout. Gedurende anderhalve minuut werd er per ongeluk 380 volt in plaats van 220 volt door het elektriciteitsnet gejaagd. Alle elektrische toestellen zoals diepvriezers, microgolfovens, modems, computers en televisietoestellen die op dat moment in werking waren, raakten daardoor beschadigd. In totaal werden zowat 160 families getroffen.
Nu in het nieuws