F1 - GP VS: Michelin en renstallen excuseren zich

De zeven renstallen die zondag afzagen van deelname aan de Grote Prijs Formule 1 van de Verenigde Staten en de Franse bandenproducent Michelin hebben maandag hun excuses aangeboden aan de toeschouwers.

Belga

Er kwamen zondag in Indianapolis slechts zes wagens aan de start. Zeven van de tien renstallen volgden immers het advies van bandenfabrikant Michelin en startten niet. De Franse bandenfabrikant vreesde immers voor de veiligheid van de piloten nadat de Duitser Ralf Schumacher vrijdag tijdens de vrije oefenritten zwaar was gecrasht toen een van de Michelinbanden van zijn wagen ontplofte. Michelin had aan de Internationale Automobielfederatie (FIA) gevraagd om een bandenwissel te mogen doorvoeren of een extra chicane in het parcours te voegen - waardoor de wagens minder snel zouden rijden - maar de FIA weigerde dat.

De bolides van Toyota, Renault, McLaren-Mercedes, Williams-BMW, BAR-Honda, Sauber-Petronas, Red Bull-Cosworth keerden daarom na de formatieronde terug naar de pits en verzaakten aan de wedstrijd. Ferrari, Minardi en Jordan (die allen met Bridgestone rijden) kregen zo vrij spel. Op de tribunes onstond onmiddellijk rumoer en heel wat ontevreden toeschouwers verlieten het circuit. De Duitse wereldkampioen Michael Schumacher boekte de waarschijnlijk makkelijkste zege uit zijn loopbaan, voor Barrichello. Monteiro mocht voor het eerst op het podium en twee van de zwakste renstallen (Minardi en Jordan) boekten onverhoopte WK-punten.

"De renstallen die uitgerust zijn met Michelinbanden betreuren de positie die ze moesten innemen en willen alle toeschouwers, televisiekijkers, F1-fans en de partners hun excuses aanbieden omdat ze de GP van de Verenigde Staten niet konden rijden", melden de zeven in een gemeenschappelijk communiqué.

Ook Michelin deed dat, maar de bandenfabrikant haalde wel nog eens uit naar de FIA. "Het is intriest dat onze suggesties, die we samen met de renstallen naar voren schoven, niet werden gehoord", klinkt het. "Indien ons voorstel was aangenomen, haaden we de veiligheid van de piloten kunnen garanderen en waren we zeker gestart."