NMBS wil snel treinen laten rijden op de IJzeren Rijn

Print
Gedelegeerd bestuurder van de NMBS Marc Descheemaecker hoopt dat er binnenkort treinen rijden op de IJzeren Rijn.
Dat zei hij donderdag naar aanleiding van de ontvangst door de NMBS van de laatste van de 170 rangeerlocomotieven die Siemens/Vossloh bouwde voor de Belgische spoorwegen, een investering waarmee 340 miljoen euro gemoeid was.

De rangeerlocomotieven reeks 77 kunnen ook ingezet worden voor vrachtvervoer over lange afstanden, zoals op de IJzeren Rijn, de korste verbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Descheemaeker zei dat de NMBS operationeel zal zijn als de spoorlijn weer opengaat.
De NMBS-baas is voorstander van een snelle realisering van de Liefkenshoekspoortunnel in Antwerpen, waarna de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven volgt. B-Cargo, de vrachtafdeling van de NMBS, presteerde in 2004 5,5 pct beter op het vlak van aantal gepresteerde ton per kilometer dan in 2003.

.

Nu in het nieuws