Recordaantal klachten bij Ombudsdienst Telecommunicatie

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie heeft in vorig jaar 12.724 klachten ontvangen. Dat zijn er 3.000 of 31 pct meer dan het jaar voordien. Nooit eerder ontving de ombudsdienst zoveel meldingen. Vooral het aantal klachten over dure internetverbindingen neemt toe. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Ombudsdienst voor Telecommunicatie dat dinsdag werd bekendgemaakt.

Belga

"De problematiek van betwiste (internet)verbindingen met niet-geografische nummers (0903, 0909, ...) wordt steeds groter. Eindgebruikers krijgen torenhoge facturen voor dure inbelverbindingen die veelal onbewust worden gedownload", schrijft ombudsman Luc Tuerlinckx. Bovendien levert de gedragscode, die in 2004 door de sector werd opgesteld, "vooralsnog geen duidelijke verbetering op".

Uit het jaarverslag blijkt ook dat het aantal klachten over Belgacom daalt in verhouding tot de andere operatoren. In 2003 had nog 60 pct van de klachten betrekking op Belgacom, in 2004 zakte dat aandeel tot 49 pct.

De ombudsdienst toont zich voorts tevreden over de nieuwe telecomwet. De dienst heeft met name lof voor de realisatie van een sociaal tarief bij alle operatoren en de mogelijkheid voor de gebruikers om gratis bepaalde dure nummers te blokkeren.