Philips en Nike gaan uit elkaar

Print
De samenwerking tussen Philips en Nike loopt af. Dat heeft een woordvoerster van de elektronicagigant zaterdag meegedeeld. De alliantie met het Amerikaanse bedrijf in sportartikelen heeft drie jaar bestaan en is volgens Philips een groot succes. Wat tot het uiteengaan heeft geleid, is onduidelijk.
"We willen ons op een breder assortiment richten", aldus een woordvoerster. Philips komt in september met 'producten voor de actieve mens' op de markt, zonder Nike's inbreng. Het is niet bekend wat de gemeenschappelijk ontwikkelde artikelen de afgelopen jaren aan Philips' omzet hebben bijgedragen. Die cijfers zijn geheim. Begin dit jaar meldde Philips-directeur Provoost wel dat de samenwerking in 2003 goed was voor de verkoop van een miljoen producten. Vooral cd- en mp-3-spelers voor in de sportkleding zijn kaskrakers, net als de voor lopers ontwikkelde afstands- en snelheidmeters.

Philips heeft meer allianties met bedrijven voor het gezamenlijk ontwikkelen van producten. Vooral bekend is die met Douwe Egberts waarmee Philips het Senseo koffiezetapparaat verkoopt. Ook Dell en Unilever zijn partners van het elektronicaconcern.
MEEST RECENT