Kritischer geworden "Royalty" trekt jongere kijkers aan

Royalty trekt meer jonge kijkers aan en dat komt door de meer journalistieke, kritischere benadering van de onderwerpen en het Belgische koningshuis in het bijzonder. Dat zegt hoofdredacteur Pol Van den Driessche. Deze zomer staat het VTM-programma in prime time op zaterdag na Het Nieuws van 19.00 uur.

Belga

Het voorbije seizoen haalde Royalty gemiddeld 470.000 kijkers, een gemiddeld marktaandeel van 32 procent. Twee derde van de kijkers zijn vrouwen en 55 procent is jonger dan 65 jaar. "We trekken steeds meer jonge en hoger opgeleide kijkers aan. We benaderen onze onderwerpen meer vanuit een journalistieke reflex, niet brutaal, maar met een knipoog en kritischer", legt Van den Driessche uit. De hoofdredacteur verwijst naar kritisch aangepakte reportages over de kostprijs van de Belgische monarchie, een interview met Delphine Boël, de onechtelijke dochter van koning Albert, en over de entourage van de koning.

Dat de relatie met het koningshuis veranderd is, geven de makers grif toe. "De tijd dat we de ringen kusten, is voorbij. Het gaat er in onze relatie met het vorstenhuis anders aan toe dan pakweg twintig jaar geleden. We werken nog wel goed samen, maar af en toe voelen we onvrede, onder meer naar aanleiding van incidenten met prins Laurent. We spelen echter nooit de man, en ik denk dat het hof ook begrjipt dat we de koninklijke familie kritischer aanpakken", aldus Van den Driessche.

De komende zomer zendt VTM Royalty in prime time uit, op zaterdag rond 19.40 uur, na Het Nieuws. "We brengen een gevarieerd aanbod van langere reportages over het Belgische koningshuis en over buitenlandse royals", aldus presentatrice Kathy Pauwels. Onderwerpen die op het programma staan: "Royals op vakantie", "De Windsors", "Albert II, koning van een moeilijk land", "China anders" en "Het kasteel van Versailles".