Afgekeurde Sus & Wis gratis in brievenbus

Print
200.000 Antwerpenaars vinden vanaf deze week de holocauststrip van de ontslagen Suske & Wiske-tekenaar Marc Verhaegen gratis in hun brievenbus.
BR> Drukkerij Verheyen Graphics uit Deurne brengt Senne & Sanne: Rebecca R., een herwerkte versie, in primeur en tot november in haar huis-aan-huisbladen.

Merksemnaar Marc Verhaegen (47) werd in februari ontslagen als hoofdtekenaar van Suske & Wiske. Een van de redenen was dat hij naar aanleiding van zestig jaar bevrijding een Suske & Wiske-album wilde wijden aan de Tweede Wereldoorlog, de jodenvervolgingen en de holocaust. Hij wilde kinderen het verhaal vertellen opdat ze niet dezelfde fouten zouden maken. Studio Vandersteen en Standaard Uitgeverij vonden de inhoud te zwaar.
Marc Verhaegen herwerkt het verhaal ondertussen. De laatste plaat moet eind augustus klaar zijn. Verheyen Graphics uit Deurne publiceert het verhaal nu in primeur voor België in haar vijf edities van het Aankondigingsblad en in De Rupelkoerier.
Net geen 200.000 Antwerpenaars vinden in de gratis huis-aan-huisbladen deze week aflevering één van Senne & Sanne: Rebecca R. De voorpublicatie loopt tot in november.

”Ook wij vonden dat dit verhaal niet verloren mocht gaan”, stelt verantwoordelijke uitgever Guy Mariën. ”Het idee kwam van hoofdredactrice Nicole Verstrepen. Ze had op tv gezien hoe de strip een voorpublicatie kreeg in de Nederlandse kinderkrant KidsWeek. Niet alleen brengen wij Senne & Sanne nu in primeur voor België. In huis-aan-huisbladen vind je ook weinig of nooit een vervolgstripverhaal.”

Ook Marc Verhaegen is blij, heel blij. ”De strip bereikt een publiek van 200.000 mensen, mensen die mogelijk niet direct stripminded zijn”, aldus de Merksemnaar. ”Hij komt ook zelf naar de mensen toe. Ik ben Verheyen Graphics dankbaar voor deze gelegenheid, want tegenwoordig is gepubliceerd raken niet zo makkelijk.”
Oorspronkelijk bedoeld voor Suske & Wiske, onderging het verhaal wel wat wijzingen. ”Sanne en Senne zijn twee nieuwe figuurtjes en ook de andere nevenfiguren zijn er niet bij. Daardoor krijg ik meer ruimte en vrijheid dan oorspronkelijk. Die vriendschap met dat joodje kan ik meer uitwerken. Ook woorden als verzet en collaboratie kunnen nu. Niet omdat ik dat leuk vind, maar objectief bekeken maakt het gewoon deel uit van de oorlog. En ik probeer een compleet beeld te schetsen.”

.

Nu in het nieuws