Eurostar weegt voor 25 miljoen euro op NMBS-cijfers

Print
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft vorig jaar een verlies van 25 miljoen euro geleden door haar participatie in de Eurostar, de hogesnelheidstrein tussen Londen en Parijs/Brussel.
Dat heeft Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, woensdag bevestigd in de kamercommissie Infrastructuur. De NMBS-toplui Jannie Haek (NMBS-Holding), Marc Descheemaecker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel) waren woensdag in de commissie uitgenodigd om toelichting te geven bij de vernieuwde spoorstructuur en bij de recente ontwikkelingen bij het overheidsbedrijf. De NMBS-verantwoordelijken kregen daarbij een reeks vragen voorgeschoteld gaande van de inhoud van de nieuwe beheerscontracten tot meer traditionele dossiers zoals logistieke dochter ABX en de financiering van het GEN (Gewestelijk Expressnet).

Een van die al langer aanslepende 'probleemkwesties' is het verlies dat de NMBS jaarlijks moet incasseren door de participatie in de Eurostar. De NMBS heeft 5 pct van de aandelen in handen, de Franse spoorgwegmaatschappij SNCF en de Britse Eurostar UK delen de rest. In 2004 bedroeg het Eurostar-deficit in de NMBS-cijfers meer dan 25 miljoen euro, bevestigde Descheemaecker. "We gaan samen met onze partners rond de tafel zitten om tegen het eind van dit jaar een oplossing voor het probleem te vinden", luidde het.

Over ABX Logistics bevestigde NMBS-topman Haek dat de logistieke dochteronderneming van de NMBS in 2004 voor zo'n 400 miljoen euro op de NMBS-cijfers heeft gewogen (door provisies en waardeverminderingen) en dat de totale impact van 'probleemkind' ABX over de jaren heen is opgelopen tot 1,2 miljard euro. De NMBS wil voor het einde van het jaar af van ABX. De zoektocht naar een overnemer loopt. "De onderhandelingen daarover zijn nog aan de gang", liet Haek weten.

Haek pikte ook kort in op de discussie rond de zogenaamde lichte treinverbindingen (light rail). In de beheerscontracten belooft de NMBS de mogelijkheden rond lightrail te onderzoeken. Ondanks mogelijke problemen "van operationele aard en problemen rond infrastructuur en regelgeving", wil Haek dat de NMBS dat onderzoek ook grondig doet, zonder daarbij te veel te kijken naar wat andere vervoersmaatschappijen zoals De Lijn doen.

.

Nu in het nieuws