Belgische transporteurs ondervinden concurrentie nieuwe EU-lidstaten

Print
De meerderheid (68%) van de Belgische transporteurs ondervindt sterke concurrentie van de tien nieuwe lidstaten die vorig jaar zijn toegetreden tot de Europese Unie.
Dat blijkt uit een enquête waarvan FEBETRA (Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners) woensdag de resultaten bekend maakte.
Een jaar na de uitbreiding van Europa met 10 nieuwe lidstaten publiceert FEBETRA enkele concrete gegevens over de invloed van de uitbreiding op het Belgische goederenvervoer.

Veel van de ondervraagde transporteurs klagen omdat de nieuwe lidstaten onder de prijs werken. Een meerderheid van hen (68 pct) ziet de uitbreiding als een bedreiging en ondervindt sinds de toetreding van de tien nieuwe lidstaten een sterke concurrentie. De concurrentie wordt vooral ondervonden op de transporten die worden uitgevoerd richting Duitsland (33 pct) en richting Frankrijk (25 pct).
De helft van de ondervraagde transporteurs (58 pct) verklaart het afgelopen jaar effectief vrachten verloren te zijn. Het gaat meestal over het verlies van transporten naar Duitsland (24%) en Frankrijk (17%). "De concurrentie is het hardst uit Polen (34%) en Tsjechië (16%)", deelt FEBETRA mee. "Van de vervoerders heeft 33% zich genoodzaakt gezien om zich meer te concentreren op de korte afstandsrelaties."
Uit de enquête blijkt voorts ook nog dat 11 pct van de ondervraagden de nieuwe ontwikkelingen als een uitdaging ziet. Sinds 1 mei heeft bijna een vijfde (19%) van de transporteurs een filiaal geopend in een nieuwe lidstaat en 15 % overweegt om in de nabije toekomst hetzelfde te doen. Vier pct doet op dit moment een beroep op onderaannemers uit de toegetreden landen, een percentage dat nog zou kunnen stijgen tot 10 pct.

De hevige concurrentie van de nieuwe lidstaten is hoofdzakelijk te wijten aan de lage loonkosten in die landen. "Terwijl in België het loon 40% van de kostprijs uitmaakt, ligt dit percentage in de nieuwe lidstaten beduidend lager", aldus FEBETRA.

"Gezien de begrijpelijke en moeilijke situatie van de internationale transportsector is FEBETRA hevig gekant tegen zowel een verdere uitbreiding van Europa als een liberalisering van de cabotage en hoopt zij op de consolidatie van de huidige situatie", luidt het nog in het persbericht.

.

Nu in het nieuws