Nieuwe brug in Hoboken half miljoen te duur

Het plan voor een nieuwe verbindingsbrug tussen de Schroeilaan en de Emiel Vloorsstraat, die de Lageweg moet ontlasten, oogt bijzonder mooi.

ghouben

Maar omdat het kunstwerk 500.000 euro te duur is, wil men als besparingsmaatregel de oude Krugerbrug afbreken om ze niet te moeten renoveren. Gevolg zou echter zijn dat de Lageweg opnieuw overbelast wordt. Hoboken wacht al bijna 40 jaar op het doortrekken van de Emiel Vloorsstraat, via een spoorwegovergang of een brug, zodat het zware wegverkeer niet meer door woonwijken moet.

Het zal dus een brug worden. Volgens de plannen een echt kunstwerk en bovendien onderhoudsvriendelijk. Dankzij Urban II is er geld van Europa beschikbaar. Het voorziene budget bedraagt 3.300.000 euro. Maar de bouw van een brug over de spoorweguitwaaiering met 8 spoorlijnen, zou 3.879.215 euro kosten. Dus ruim 500.000 euro te veel. Daarom stelt de NMBS voor om de oude Krugerbrug in het verlengde van de Krugerstraat af te breken om zo een besparing te verwezenlijken.

De Hobokense CD&V-voorzitter Kristof Waterschoot wil alle krachten mobiliseren om de Krugerbrug als uitvalsweg naar de Schelde voor de Hobokenaars te behouden. ”Als men die brug zou afbreken, wordt de Portugezenwijk van de stroom en de Hobokense polder afgesneden. Dat druist radicaal in tegen het masterplan van Antwerpen.”

Waterschoot vindt het ongehoord ”dat men eerst dure firma’s inhuurt om een plan uit te tekenen, als men later met hun bevindingen geen rekening houdt. Zonder de oude Krugerbrug, die men gerust voor zwaar verkeer mag afsluiten, dwingt men de auto’s via de Lageweg richting centrum Hoboken en zo door de Berkenrodelei. Ook zal het Kiel nog wat extra verkeer moeten slikken, want men zal langs daar moeten omrijden om de nieuwe brug te kunnen bereiken.

De Hobokense CD&V-voorzitter wil de nodige besparingen verwezenlijken, door aan de NMBS te vragen om de spoorwegbundel niet vóór, maar achter de nieuwe brug van 4 naar 8 sporen te laten uitwaaieren. ”De nieuwe brug in het verlengde van de Emiel Vloorstraat wordt dan korter en dus goedkoper. De oude Krugerbrug moet zeker opgeknapt worden, want ze is van levensbelang voor de woonkwaliteit van de Hobokenaars.” De tijd voor beslissingen door de overheid dringt. De werkzaamheden zouden begin 2006 van start moeten gaan, want Europa wil in 2008 afrekenen. Anders zijn die subsidies verloren.

Nu in het nieuws