Extra slagbomen kosten 3,3 miljoen euro

Print
Het plaatsen van extra slagbomen aan overwegen met één halve slagboom aan elke kant zou de NMBS 3,3 miljoen euro kosten.
Dat heeft minister Vande Lanotte (sp.a) woensdag geantwoord in de Kamercommissie Infrastructuur op een vraag van VLD-volksvertegenwoordiger Guido De Padt. Vande Lanotte noemt die investering "niet onoverkomelijk" maar is er echter niet van overtuigd of de plaatsing van extra slagbomen ook de meest aangewezen ingreep is om de veiligheid aan overwegen te verhogen.
Afgelopen weekend kwamen in Diepenbeek vijf jongeren om het leven na een dodelijke slalom tussen de gesloten slagbomen aan een overweg. Die overweg in kwestie was er een van tweede categorie, een overweg met halve slagbomen die aan beide kanten maar de helft van de weg versperren. Overwegen van eerste categorie hebben slagbomen die de volledige breedte innemen. Dat kan ofwel door twee halve slagbomen aan elke kant ofwel door langere enkele slagbomen.

Overwegen van eerste categorie worden beschouwd als de veiligste. Toch is men volgens minister Vande Lanotte "om veiligheidsredenen" terughoudend met het plaatsen van twee halve slagbomen aan elke kant. "Zo kunnen voertuigen vastraken tussen de slagbomen", luidt het argument.

In totaal telt België 2.249 overwegen. Daarvan behoren er 1.316 tot de tweede categorie. Die overwegen transformeren naar oversteekplaatsen van eerste categorie door extra slagbomen te plaatsen zou de NMBS 3,3 miljoen euro kosten. "Dat bedrag is niet onoverkomelijk, maar de kostprijs is hierbij niet het criterium", aldus Vande Lanotte.
Volgens de voogdijminister wil de NMBS niet zozeer overwegen in een hogere categorie onderbrengen, maar wil men in de mate van het mogelijke overwegen afschaffen. Maar enerzijds zijn de "grenzen daar bijna bereikt" en anderzijds is de afschaffing een omslachtige procedure (bv. op het vlak van ruimtelijke ordening). Minister Vande Lanotte wacht op de resultaten van een NMBS-studie over de kwestie.

De NMBS probeert het aantal overwegen al jaren te reduceren. Zo waren er in 1990 nog bijna 4.000. In 2000 waren dat er nog zo'n 2.700. De NMBS investeert ook in de veiligheidsverhoging van de overwegen.
MEEST RECENT