Wachten op identiteitskaart in Antwerpen

Print
Het Antwerpse stadsbestuur wacht nog altijd op vijftien federale ambtenaren die moet meehelpen bij het uitreiken van zowat 350.000 elektronische identiteitskaarten. "We hebben aan minister Dewael officieel gevraagd om ons desnoods het budget voor deze vijftien mensen te geven als hij geen mensen vindt", aldus schepen Pairon.
BR> Op dit verzoek van de stad Antwerpen kwam vooralsnog geen antwoord van de minister. Zodat de officiële startdatum voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart nog niet kan worden vastgelegd.

De praktische uitwerking is ondertussen wel al ver gevorderd, bevestigt de schepen. "De opleiding van het personeel is bezig. Ook voor de zes medewerkers die door de federale overheid bij de overheidsbedrijven werden gerecruteerd. Maar we hebben de 21 beloofde medewerkers absoluut nodig." Zeven van hen worden ingeschakeld bij de uitreiking van de kaarten in het district Antwerpen.
Het schepencollege heeft ondertussen beslist dat de uitreiking in zes plaatsen moet gebeuren, zoals voor de huidige identiteitskaart: districtshuis Antwerpen (postcode 2000–2018), de stadskantoren Noord (postcode 2060), Kiel (postcode 2020), Linkeroever (postcode 2050) en Luchtbal (postcode 2030) en het wijkkantoor Paleis (postcode 2018 – 2000).

De districtscoördinator zag uit praktische overwegingen in de beginfase de uitreiking liever geconcentreerd in het districthuis. Omdat een decentrale uitreiking ernstige capaciteitsproblemen zou veroorzaken en moeilijker pieken kunnen worden opgevangen. Toch heeft het college beslist om voor het district Antwerpen zes locaties in te schakelen. In de andere districten blijft het bij één locatie. Alleen blijft het wachten op de startdatum wanneer de Antwerpenaars hun kaart mogen afhalen.

.

Nu in het nieuws