Al-Jazeera vijfde in lijst met merknamen met grootste impact

De Qataarse televisiezender al-Jazeera staat op de vijfde plaats in het klassement van de 'merknamen' die in 2004 de grootste impact hadden op de wereld.

Belga

De lijst werd samengesteld door de lezers van het gespecialiseerde online-magazine Brandchannel.com.

Al-Jazeera wordt in de lijst voorafgegaan door merken als Apple, dat op nummer één staat dankzij het fenomenaal succes van haar iPod. Google, de meestgebruikte zoekmotor op het internet, de Zweedse meubelketen Ikea en de vooral in Amerika bekende caféketen Starbucks komen ook bovenaan het lijstje.

De televisiezender, die in 1996 werd opgericht, verwierf internationale faam door haar berichtgeving over de oorlog in Afghanistan in de herfst van 2001 en de verspreiding van de beeld- en geluidsfragmenten van al-Qaidaleider Osama Bin Laden.

Al-Jazeera, dat sinds begin augustus 2004 niet meer in Irak mag werken, krijgt vaak kritiek van de Amerikaanse regering omdat de zender volgens hen de anti-Amerikaanse gevoelens in Irak aanwakkert.

Nu in het nieuws