Belgacom weigert 30.000 sociale abonnees

Belgacom laat sinds oktober 2003 tienduizenden telefoonabonnees die recht hebben op een sociaal tarief, de volle pot betalen.

Belga

Dat heeft federaal minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (sp.a) toegegeven in een antwoord op een parlementaire vraag van VLD-senator Luc Willems. Dat melden De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk maandag.

De minister heeft het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) opdracht gegeven om een steekproef uit te voeren bij 800 uitgesloten abonnees. Daaruit moet volgende maand blijken of Belgacom die naar schatting 30.000 abonnees terecht of onterecht een sociaal tarief weigert.

De regeling van de sociale telefoontarieven sleept al bijna twee jaar aan. De heisa begon toen Belgacom in 2003 bij haar 365.000 sociale abonnees naging of ze nog recht hadden op een verlaagd tarief. Volgens Belgacom was dat voor 90.000 abonnees niet het geval. Hen werd gevraagd het tegendeel te bewijzen. Dat zou in een onbegrijpelijke brief gebeurd zijn. Vele tienduizenden reageerden niet.

De woordvoerder van Belgacom, Jan Margot, ontkent dat het bedrijf de sociale abonnees gijzelt. Hij belooft evenwel dat Belgacom iedere sociale abonnee die onterecht werd geschrapt, alle extra kosten met terugwerkende kracht terug zal betalen.

Nu in het nieuws