Europese voetballers komen op tegen toenemend racisme in voetbal

Print
Amerikaans fabrikant van sportkleding en sportschoenen Nike en de Koning Boudewijnstichting gaan samen een campagne lanceren tegen racisme in het voetbal. Dat werd donderdag in Londen bekendgemaakt. De actie komt er naar aanleiding van een initiatief van de Britse voetbalploeg Arsenal en de Franse spits Thierry Henry.
De campagne kreeg de naam 'Stand Up Speak Up' en wil naar eigen zeggen de "zwijgende meerderheid" van niet-racistische supporters aanmoedigen om hun stem te verheffen tegen de steeds meer toenemende racistische beledigingen in de voetbalstadions.

Het symbool van de campagne zijn twee in elkaar vervlochten polsbandjes, een wit en een zwart. Vanaf eind januari zullen die bandjes door spelers over heel Europa worden gedragen. Vanaf 6 februari zullen er ongeveer 2,5 miljoen dergelijke bandjes beschikbaar gesteld worden voor de Europese voetbalsupporters. "In ruil voor de polsbandjes worden de supporters verzocht om een schenking van 2 euro toe doen. Dat geld gaat dan naar het centrale fonds van 'Stand Up Speak Up' dat door de Koning Boudewijnstichting beheerd wordt", luidt het. De stichting zal onderzoek voeren naar het probleem van het racisme in het voetbal en het binnengekomen geld verdelen over de organisaties in Europa dit op dit domein actief zijn.

Nike heeft een campagne gecreëerd met een televisiespot waarin verschillende spelers zonder woorden maar in geschreven teksten uiting geven aan het plezier dat zij aan het voetbal beleven. Maar ook de woede die ze ervaren bij de voortdurende racistische beledigingen komt in de spots aan bod. Het spotje werd in de loop van december 2004 opgenomen in vijf talen. In alle versies zijn Thierry Henry en Ronaldinho te zien en naargelang de taal krijgen ze gezelschap van twee andere spelers.
Voor meer informatie en een lijst met winkels waar de polsbandjes te verkrijgen zijn, kan men terecht op de website: www. standupspeakup.com

.

Nu in het nieuws