Brusselse leefloners vanaf 1 mei gratis met openbaar vervoer

Print
Vanaf 1 mei kunnen Brusselse leefloners gratis gebruik maken van het Brussels openbaar vervoer. Ook werklozen die een begeleidingstraject volgen, mogen vanaf dan gratis reizen naar één van hun sollicitatiegesprekken.
De prijs van de gewone ritten gaat wel omhoog. Zo maakte minister van Vervoer Pascal Smet (sp.a) donderdag bekend.

De Brusselse regering keurde donderdag de maatregelen samen met de nieuwe MIVB-tarieven definitief goed. Een voorstel van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB om de prijzen lineair te verhogen, was eerst door de regering verworpen. Volgens Smet wil de regering een grotere greep krijgen op de tarieven om een sociale politiek te voeren.

Het gratis openbaar vervoer voor leefloners en voor werklozen die naar een sollicitatiegesprek gaan, is bedoeld als een sociale maatregel, zei minister Smet na afloop van de ministerraad. Het is de bedoeling om de leefloners de kans te geven onder de mensen te komen. Een busticket is voor hen vaak te duur. De andere maatregel past in de sp.a-politiek om werklozen beter te begeleiden. Door de rit terug te betalen of door een rittenkaart ter beschikking te stellen, voorkomt de regering dat werklozen door de kostprijs van het vervoer afgeremd worden om naar werk te zoeken.

Voor de maatregelen trok de regering in de begroting 2005 drie miljoen euro extra uit. Minister Smet wil voor 2006 meer middelen vrijmaken om jongeren tussen 12 en 18 jaar gratis te laten rijden. Hoeveel die maatregel aan de Brusselse regering zal kosten, kon de sp.a-minister nog niet zeggen, maar het zal meer zijn dan 3 miljoen euro.
Anderzijds gaan vanaf 1 maart de prijzen voor de gewone reizigers omhoog. Het ticket gaat van 1,40 euro naar 1,50 euro (+7,1 pct). Een rittenkaart met 10 ritten zal dan 10 euro (+ 2 pct) in plaats van 9,80 euro kosten. Het gewone maandabonnement gaat van 35 naar 36 euro. De prijs van de ritkaart was de voorbije drie jaar niet gestegen, de meeste prijzen worden nu geindexeerd, argumenteerde Smet.
Wel stijgt de prijs voor de 10-rittenkaart minder fel dan die voor de 1-rittenkaart. De regering wil zo de reizigers aanzetten om de voor hen veel voordeliger 10-rittenkaart te kopen. Smet sloot niet uit dat de 5-rittenkaart verdwijnt. De schoolabonnementen worden niet duurder.

De Brusselse regering voorziet in haar regeerakkoord gratis openbaar vervoer voor leefloners, -18-jarigen en werklozen. De eerste stap is nu gezet. Smet verwacht dat deze drie categoriën tegen het einde van de legislatuur effectief gratis door de stad zullen kunnen rijden. Nu al rijden de 65+'ers en kinderen onder twaalf jaar gratis met de bussen, trams en metro van de MIVB.

.

Nu in het nieuws