Twee op drie Vlamingen keken naar Tsunami 12-12

Tsunami 12-12, de solidariteitsuitzending van TV1 en VTM van vrijdag, was een groot succes. Er keken gemiddeld 1.847.000 Vlamingen, of twee op drie Vlamingen, naar de bijna drie uur durende uitzending.

Belga

Dat zeggen de commerciële en openbare omroep maandagmiddag in een gezamenlijke mededeling. Het piekmoment lag even voor 22 uur: toen waren er 2.049.000 kijkers. Het gezamenlijk marktaandeel van beide zenders tijdens de uitzending bedroeg 66,5 procent. Meer dan 2,5 miljoen Vlamingen van vier jaar en ouder hebben minstens een kwartier van de uitzending gevolgd.

Het programma kreeg een waardering van 8.1 op 10. Beide zenders bestempelen de uitzending en de kijkcijfers als een succes. Naar de vorige benefietuitzending waarbij de Medialaan en de Reyerslaan de handen in elkaar sloegen, de actie ten voordele van Kosovo, keken gemiddeld 1,4 miljoen Vlamingen.

Ter vergelijking: Italië-België op Euro 2000 lokte 1.985.000 kijkers en naar Nederland-België op het WK 1998 keken 1.980.000 Vlamingen. De finale van de tweede reeks van De Mol, in maart 2000, had 1.942.500 kijklustigen.

Een van de absolute recordhouders van de voorbije vijftien jaar blijft een uitzending van De Schalkse Ruiters in maart 1997. Toen keken 2,166 miljoen Vlamingen naar Tom Lenaerts en Bart De Pauw die Bert De Graeve, de toenmalige gedelegeerde bestuurder van de VRT, ontvingen.