Landuyt ziet experimenten met supertrucks niet zitten

Als het van Mobiliteitsminister Renaat Landuyt afhangt, komen er in België geen experimenten met superlange vrachtwagens of zogenoemde ecocombi's.

Belga

Die vrachtwagens kunnen tot 25,25 meter lang zijn (ipv gemiddeld 17 meter) en bieden volgens transportfirma's tal van voordelen. In een reactie aan Belga zegt Landuyt dat hij een test op het Belgische wegennet niet ziet zitten.

Op de studiedag "Rail Meets Road II" maandag in het Brusselse Autosalon pleitte Jacky Mouligneau van Febiac voor een Belgisch proefproject met de ecocombi's. Voorstanders stellen dat de supertrucks een kwart minder CO2 uitstoten en tot 30 pct verkeer van de weg halen. "Ecocombi's kunnen dubbel zoveel goederen vervoeren als de traditionele trucks. Zo zijn er minder ritten nodig en daalt het aantal vrachtwagens op onze wegen gevoelig", aldus Mouligneau, voorzitter van de sectie Bedrijfsvoertuigen bij Febiac.

In de Scandinavische landen zijn de monstertrucks al langer ingeburgerd en Nederland startte vorig jaar met een proefproject. Ook transportfirma's- en organisaties (onder meer Febetra) in België staan al een tijdje te trappelen om de supertrucks te testen.

Maar minister van Mobiliteit Landuyt ziet dat niet zitten. "Ik sta al van in het begin negatief tegenover die plannen. Onze wegen en met name onze op- en afritten op de snelwegen, zijn niet afgestemd op die trucks", luidt het. "Misschien zouden de trucks kunnen gebruikt worden in een gesloten omgeving zoals de haven, maar ook daar zijn er beperkingen", aldus de sp.a-minister.

Landuyt ziet meer mogelijkheden in het stimuleren van de binnenvaart en de privatisering van het spoorvervoer. "Door ons te concentreren op die twee aspecten en daarnaast de inter- en intramodaliteit te bevorderen, moet de toekomstige groei van het goederenvervoer in België kunnen opgevangen worden", luidt het nog.

Nu in het nieuws