Kom op tegen Kanker daagt Vlaanderen uit te stoppen met roken

Print
Kom op tegen Kanker daagt alle rokers in Vlaanderen uit om te stoppen met roken. De organisatie lanceerde daartoe maandag de Kom op en stop-campagne, haar negende campagne in de strijd tegen kanker.
TV1 zet opnieuw zijn schouders onder de actie. Verschillende televisiepersoonlijkheden zullen de komende weken zoveel mogelijk kijkers oproepen om de sigaret uit hun leven te bannen. Marijn Devalck bij maandagavond de spits af. Op TV1 zal een trailer te zien zijn waarin de FC De Kampioenen-acteur de kijkers oproept om te stoppen met roken. Als hij voor eind december 10.000 mensen heeft kunnen overhalen, belooft hij als tegenprestatie langs de gevel van een hoog gebouw naar beneden te lopen. Daarna volgen er nieuwe oproepen van onder meer Geena Lisa, Katja Retsin en Sabine Hagedoren. De reportages van de tegenprestaties worden uitgezonden in De Rode Loper.

Op 11 februari vindt de slotshow van Kom op tegen Kanker plaats. Tot dan kunnen rokers die willen stoppen zich via de website www.komopenstop.be of via de Vlaamse Infolijn (0800-3 02 01) laten registreren. Het onderzoeksbureau TNS gaat na hoeveel mensen er effectief aan het stoppen zijn. Kandidaat-stoppers kunnen vanaf 17 december ook het magazine 'Rookvrije Tips van Vips' in de krantenwinkel kopen. Naast algemene info over stoppen met roken, geven Bekende Vlamingen hun eigen tips. Het magazine kost 5 euro. De opbrengst van de verkoop gaat naar Kom op tegen Kanker.

Momenteel is meer dan een kwart van de Vlamingen roker. Mannen roken nog altijd meer dan vrouwen, maar dat verschil wordt alsmaar kleiner. Ook jongeren grijpen steeds vaker naar de sigaret. Bij de 17- en 18-jarigen rookt 31 procent van de jongens dagelijks. Bij de meisjes in die leeftijdscategorie is dat 29 procent (cijfers van 2000). Zowel rokers als niet-rokers zijn zeer goed op de hoogte van de gevaren van het roken, maar bij rokers volstaat die kennis vaak niet om hen te motiveren de sigaret te laten.

De Kom op en stop-campagne focust daarom niet op de gevaren van het roken. Ze wil rokers daarentegen op een positieve manier aanmoedigen om samen te stoppen. Er wordt onder meer eerder de nadruk gelegd op de voordelen van het stoppen met roken en een leven zonder tabak dan op de nadelen, legt voorzitter Frank Deboosere uit. "Het is zeker niet de bedoeling om betuttelend over te komen. Wel wordt iedere roker op een enthousiaste manier gemotiveerd om ermee te stoppen. De campagne wil ook vooral ouders, opvoeders en leerkrachten mobiliseren om de jeugd het goede voorbeeld te geven", aldus de VRT-weerman.
Naast de VRT krijgt Kom op tegen Kanker voor deze campagne ook financiële en logistieke steun van bankverzekeraar KBC. Vanaf volgend jaar wordt ook Het Nieuwsblad een van de hoofdsponsors.

.

Nu in het nieuws