Verkeersramp dreigt op Ring

Het verkeer rond de Metropool is de voorbije weken flink aangegroeid, zo blijkt uit de jongste cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum.

kdriessens

Het zit zelfs bijna op hetzelfde niveau als vorig jaar rond deze tijd. Deze situatie schept een sombere prognose voor volgende week: dan gaat de derde kritieke fase in van de heraanleg van de Ring.

Bij de start van de heraanleg in juni en tijdens de werkzaamheden aan de Kennedytunnel viel het allemaal mee met de gevreesde monsterfiles. Maar de jongste dagen was het alweer voortdurend aanschuiven. De cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum leveren het bewijs: in augustus reed er amper drie procent minder verkeer naar Antwerpen dan in augustus vorig jaar. Dat terwijl er in juli nog dertien procent minder verkeer werd gemeten.

Bijna de hele maand lag het aantal auto's op de autosnelwegen naar Antwerpen toen flink lager dan begin juni, net voor de start van de werkzaamheden. Net na die start, op 21 juni, telde men zelfs 32% minder wagens. Na de werken aan de Kennedytunnel, eind juli, ging het aantal wagens weer de hoogte in.

"Als iedereen weer in zijn oude gewoonte hervalt, betekent de terugkeer naar school dus ook een terugkeer naar de files", vreest woordvoerder Nick Orbaen. De voorbije dagen steeg vooral het vrachtverkeer, geeft commissaris Marc Lesage van de federale politie toe.

"De files zijn groter buiten dan in de spits. Soms staan ze er de hele dag. In de Craey-beckxtunnel is het voortdurend aanschuiven. De speeltijd is echt voorbij, elk incident op de Ring is nu 'dodelijk'."

De weggebruikers wordt meer dan ooit gevraagd over te stappen op openbaar vervoer. De snelbussen op de autosnelwegen rijden nu wel eens zo goed als leeg naar hun bestemming, en ook de zones voor park and ride blijken niet echt populair.