Agfa stoot filmroldivisie af via management buy out/in

De Mortselse beeldvormingsgroep Agfa heeft een akkoord bereikt rond de desinvestering van haar divisie Consumer Imaging, de afdeling die filmrolletjes maakt. Er komt een management buy out/in. Dat deelt Agfa donderdag voorbeurs mee. De aankoopprijs is vastgelegd op 175,5 miljoen euro en de transactie is voorzien voor 1 november.

Belga

De transactie resulteert in een non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro, maar genereert cash ten bedrage van 260 miljoen euro.

"Terwijl de marktomstandigheden van HealthCare en Graphic Systems de laatste maanden gevoelig verbeterden, werden Agfa's resultaten van het eerste halfjaar zwaar beïnvloed door het verwachte boekhoudkundige verlies op de desinvestering van Consumer Imaging", aldus het persbericht.

De afdeling wordt ondergebracht in een nieuwe maatschappij, met de naam AgfaPhoto. Die zal de naar schatting 2.870 werknemers overnemen. AgfaPhoto is in handen van NannO Beteilingungsholding, het management en twee minderheidsaandeelhouders.

De filmroldivisie woog de laatste jaren op de cijfers van Agfa. Volgens gedelegeerd bestuurder Ludo Verhoeven was de beslissing om ze af te stoten niet gemakkelijk, maar hij is er van overtuigd dat de beslissing positief zal zijn voor Agfa, zijn aandeelhouders en voor de consumentenbusiness.