TUI kan profiteren van toenemende reislust

De groeiende reislust binnen Europa heeft TUI, het grootste toerismeconcern van het continent, geen windeieren gelegd. Na twee jaren van crisis in de sector, pakte de groep donderdag uit met positieve kwartaalcijfers. "Al bij al kunnen die een solide basis leggen voor een verdere verbetering van de bedrijfswinst in het tweede halfjaar", verklaarde financieel directeur Rainer Feuerhake donderdag in Hannover.

Belga

Van april tot eind juni boekte TUI een winst van 112,9 miljoen euro. In dezelfde perode het jaar voordien lag de winst nog veel hoger (506 mio) maar daarin was ook de verkoop van de energie-afdeling opgenomen. Door een zwak eerste kwartaal, werd in het eerste halfjaar wel nog een verlies van 36 miljoen euro geleden.

Het aantal klanten steeg met 1,9 pct, de geboekte omzet met 2,5 pct. Vooral de 'noordelijke' landen presteerden goed met groeicijfers van respectievelijk 4 en 8 procent. Duitsland bleef wat achterophinken.

Tijdens de tweede jaarhelft verwacht TUI dat het herstel pas goed zichtbaar zal zijn, met een winst (zonder uitzonderlijke elementen) van minstens 420 miljoen euro. Zelfde periode vorig jaar boekte TUI 242 miljoen winst.

TUI is vooral maar niet uitsluitend actief in toerisme. Het Duitse concern heeft ook een scheepsvaartafdeling: Hapag Lloyd. Over de eventuele beursgang van dat filiaal is nog geen beslissing gevallen, luidde het donderdag. Alles hangt af van de prijs die de markt bereid is te betalen, zo blijkt.